Pacient má právo na poskytování zdravotních služeb na náležité odborné úrovni, kterou se rozumí poskytování zdravotních služeb podle pravidel vědy a uznávaných medicínských postupů, při respektování individuality pacienta, s ohledem na konkrétní podmínky a objektivní možnosti.
Ve výjimečných případech mohou být uvedená práva vyloučena nebo omezena. Tyto výjimky stanoví zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách (dále jen zákon), případně další obecné závazné právní předpisy.
Pacient má při poskytování zdravotních služeb dále právo:
Pacient se smyslovým postižením nebo s těžkými komunikačními problémy zapříčiněnými zdravotními důvody má při komunikaci související s poskytováním zdravotních služeb právo dorozumívat se způsobem pro něj srozumitelným a dorozumívacími prostředky, které si sám zvolí, včetně způsobů založených na tlumočení druhou osobou.
Pacient se smyslovým nebo tělesným postižením, který využívá psa se speciálním výcvikem (vodící pes nebo asistenční pes), má právo s ohledem na svůj aktuální zdravotní stav na doprovod a přítomnost psa u sebe ve VFN, a to způsobem stanoveným domácím řádem tak, aby nebyla porušována práva ostatních pacientů.
Pacient, který nerozumí českému jazyku, si při plánované péči zajistí tlumočení vlastními silami a na vlastní náklady.
Zdravotnický pracovník je povinen informovat pacienta srozumitelným způsobem v dostatečném rozsahu o jeho zdravotním stavu a o navrženém individuálním léčebném postupu a všech jeho změnách (dále jen „informace o zdravotním stavu"), dále o dalších zdravotních službách a dalších možných sociálních službách, které mohou zlepšit jeho zdravotní stav a umožnit pacientovi nebo osobě určené pacientem klást doplňující otázky vztahující se k jeho zdravotnímu stavu a navrhovaným zdravotním službám, které musí být srozumitelně zodpovězeny.
Pacient se může vzdát podání informace o svém zdravotním stavu, popřípadě může určit, které osobě má být podána. Záznam o vzdání se podání informace o zdravotním stavu a určení osoby, které má být informace o zdravotním stavu podána, je součástí zdravotnické dokumentace vedené o pacientovi; záznam podepíše pacient a zdravotnický pracovník. K vzdání se podání informace o zdravotním stavu se nepřihlíží, jde-li o informaci, že pacient trpí infekční nemocí nebo jinou nemocí, v souvislosti s níž může ohrozit zdraví nebo život jiných osob.
Zdravotní služby se poskytují se souhlasem. Pacient může odmítnout vyslovit souhlas s poskytnutím zdravotních služeb, nejde-li o případ, kdy lze zdravotní služby poskytnout bez souhlasu, bude mu tedy opakovaně podána informace o jeho zdravotním stavu v rozsahu a způsobem, ze kterého je zřejmé, že neposkytnutí zdravotních služeb může vážně poškodit jeho zdraví nebo ohrozit život. Jestliže pacient i nadále odmítá vyslovit souhlas, učiní o tom písemné prohlášení (revers). Pacient může svůj souhlas s poskytnutím zdravotních služeb i odvolat. Odvolání souhlasu není účinné, pokud již bylo započato provádění zdravotního výkonu, jehož přerušení může způsobit vážné poškození zdraví nebo ohrožení života pacienta.
Pacient má právo nahlížet do zdravotnické dokumentace o něm vedené, pořizovat si výpisy nebo kopie, a to v přítomnosti osoby pověřené VFN, přičemž nesmí být rušeno poskytování zdravotních služeb. Zákon stanoví lhůtu 30 dnů pro vyřízení této žádosti pacienta.
Pacient může při přijetí do péče určit osoby, které mohou být informovány o jeho zdravotním stavu, a současně může určit, zda tyto osoby mohou nahlížet do zdravotnické dokumentace o něm vedené nebo do jiných zápisů vztahujících se k jeho zdravotnímu stavu, pořizovat si výpisy nebo kopie těchto dokumentů a zda mohou v případech, kdy pacient nemůže s ohledem na svůj zdravotní stav vyslovit souhlas s poskytováním zdravotních služeb, a nejde-li o zdravotní služby, které lze poskytnout bez souhlasu, vyslovit souhlas nebo nesouhlas s poskytnutím zdravotních služeb. Pacient může určit osoby nebo vyslovit zákaz poskytovat informace o zdravotním stavu kterékoliv osobě kdykoliv po přijetí do péče, rovněž může určení osoby nebo vyslovení zákazu poskytovat informace o zdravotním stavu kdykoliv odvolat. Záznam o vyjádření pacienta je součástí zdravotnické dokumentace o něm vedené; záznam podepíše pacient a zdravotnický pracovník. Součástí záznamu je rovněž sdělení pacienta, jakým způsobem mohou být informace o jeho zdravotním stavu sdělovány.
Pacient může pro případ, kdy by se dostal do takového zdravotního stavu, ve kterém nebude schopen vyslovit souhlas nebo nesouhlas s poskytnutím zdravotních služeb a způsobem jejich poskytnutí, tento souhlas nebo nesouhlas předem vyslovit
(dále jen „dříve vyslovené přání"). Formu a další náležitosti upravuje zákon.
Pacient, který se cítí být obětí spáchaného trestného činu a kterému jsou bezprostředně po spáchání trestného činu poskytovány zdravotní služby, se může s žádostí o odbornou pomoc obrátit na subjekty zapsané v registru poskytovatelů pomoci obětem trestných činů, uvedené na stránkách ministerstva spravedlnosti http://www.pmscr.cz.
Pacient může podat stížnost proti postupu VFN při poskytování zdravotních služeb nebo proti činnostem souvisejícími se zdravotnímu službami. Stížnost je možné podat písemnou formou a to na adresu Všeobecná fakultní nemocnice v Praze, U Nemocnice 2, 128 08 Praha 2 (na obálku je vhodné napsat „Stížnost").
Pacient je při poskytování zdravotních služeb povinen
Platné od 1. 11. 2013 Schválila: Mgr. Dana Jurásková, Ph.D., MBA